Voici quelques outils pour organiser vos idées de manière claire et logique.
I. Introduire son exposé
To begin with / For a start…
Pour commencer…
First / In the first place…
Tout d’abord…
II. Exprimer un avis
As far as I am concerned…
En ce qui me concerne…
Speaking for myself / As for me…
Quant à moi…
We are entitled to…
Nous avons le droit de…
It may be argued that…
On peut avancer que…
If we take into account…
Si nous tenons compte de…
Actually / In fact I think that… En fait je pense que…
III. Exprimer une idée contraire
On the one hand… on the other hand…
D’une part… d’autre part…
However / Nevertheless… Néanmoins…
Despite / In spite of… Malgré…
Whereas… Alors que…
Conversely… À l’inverse…
IV. Introduire une idée nouvelle
Next / Afterwards / Then… Puis / Ensuite…
Moreover / Furthermore… De plus…
In addition / On top of that… En plus (de ça)…
What is more… Qui plus est…
V. Énoncer un exemple
for instance / for example… par exemple…
namely / such as… tel que…
VI. Citer le texte
According to the writer… Selon l’écrivain…
To quote the author… Pour citer l’auteur…
As the writer puts it… Comme le dit l’écrivain…
VII. Reformuler
In other words… En d’autres mots…
That is to say… C’est-à-dire…
To put it in a nutshell… En deux mots…
VIII. Élargir le sujet
It brings out the problem of…
Cela soulève le problème de…
It is linked to / It is related to… C’est lié à…
It questions…
Cela soulève la question de…
IX. Conclure
To conclude / As a conclusion / In conclusion…
Pour conclure…
Finally / Lastly… Enfin…
All things considered…
Tout compte fait…
In short… En bref…
For all these reasons…
Pour toutes ces raisons…
Listen!
Big mistakes…
The English teacher: “If we take into account the marks you got at your last test nobody has seriously revised. In spite of what I explained you all made big mistakes. Moreover, most of you forgot to do the last exercise. All things considered… there will be another test tomorrow!”
The pupils: Oh no!…