1. Compréhension de l’oral (10 points)
Titre du document : University of South Carolina marks 50th anniversary of desegregation
Tu peux télécharger le document vidéo et le sujet zéro officiel sur Éduscol (Éducation nationale).
Voici la consigne de l’exercice 1 :
En rendant compte, en français, du document, vous montrerez que vous avez compris :
● le thème principal du document ;
● à qui s’adresse le document ;
● le déroulement des faits, la situation, les événements, les informations ;
● l’identité des personnes ou des personnages et, éventuellement, les liens entre elles/entre eux ;
● les éventuels différents points de vue ;
● les éventuels éléments implicites du document ;
● la fonction et la portée du document (relater, informer, convaincre, critiquer, dénoncer, etc.).
Advice from the teacher:
For the first task, you need to write about the video in French. Make sure that you show that you have understood (« montrez que vous avez bien compris »). Your answer should be 10-15 lines long, so don’t worry if your answer isn’t as long as the one below.
Le thème principal du document est la déségrégation (la suppression de la présence de ségrégation raciale) de l’éducation aux États-Unis. Le document prend la forme de deux extraits de discours différents adressés au public lors d’un événement à la University of South Carolina. L’événement est organisé pour célébrer le 50e anniversaire de l'admission des premiers étudiants afro-américains au sein de l’université en 1963. Avant les discours, on voit une image du 11 septembre 1963, qui montre Henrie Monteith, James Solomon et Robert Anderson qui marchent vers l’université pour la première fois.
Le premier discours est celui de Harry Pastides, le président de l’université lors de la commémoration (en 2013), et il est suivi de celui de Henrie Monteith Treadwell, qui faisait partie des trois premiers étudiants afro-américains admis à l’université. Ils mentionnent tous deux l’action des étudiants afro-américains qui gravirent les marches de l’université pour la première fois (“walked up these nine steps”). Les discours visent à commémorer cet événement. Harry Pastides dit qu’ainsi, non seulement ils furent les premiers à s’inscrire à l’université, mais que cela a aussi réparé les maux de l’Histoire (“to right a grievous wrong”). Il dit que l'expérience des trois étudiants fut mitigée, mais que leur présence a permis de changer les esprits à l'université, et a finalement contribué au fait que celle-ci ait reçu un prix pour la diversité et l’inclusion sociale quelques temps avant ce discours. Quant à elle, Henrie Monteith Treadwell dit qu’en tant que l’une des premières élèves afro-américaines de l’institution, de nombreux autres étudiants et activistes l’avaient accompagnée et portée (au sens figuré) sur les marches de l’université (“So many people… carried me up those steps”). Elle conclut en anticipant le 100e anniversaire de l'événement.
La fonction du document est d’informer un public général sur ces événements historiques, de célébrer et de commémorer la déségrégation. Implicitement, il fait référence à la lutte contre la discrimination raciale qui a marqué les années 1960 aux États-Unis, et qui touchait plusieurs aspects de la vie des afro-américains, dont l’éducation.
2. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez en anglais l’un des deux sujets suivants au choix.
Répondez en 120 mots au moins.
Question A
You are Henrie Monteith Treadwell or James Solomon. After your first day at university, you write about your experience and your feelings in your diary.
Question B
Why should the school system be inclusive and provide education for all?
Advice from the teacher:
You can choose either Question A, or Question B, not both. If you enjoyed the video, Question A is a good choice because it is closely related to the content of the video. But if you prefer to write a general argument piece, B is a good choice.
A
Advice from the teacher:
You need to take the point of view of one of the three students mentioned in the video, when they go to university for the first time. Here, we have chosen Henrie Monteith, who spoke in the video itself. You can use the context of the video, but it is important to express her thoughts in your own words. The format is a diary (journal intime). For most of your sentences, you should use the past simple (le prétérit), e.g. “I went,” “I walked,” “I ate”.
Wednesday, September 11th 1963
Dear diary,
What a remarkable day! I woke up at 7 and had breakfast with Mom. She wished me luck for my “big day”, but also talked about our neighbours and the weather, as always.
I took the bus downtown, and then I walked to the University entrance with Robert and James. The scene that greeted us was chaotic. Journalists taking our pictures. Hundreds of other students. Protesters holding hateful placards. But what made my day was the crowd that had gathered to welcome us. Some had even travelled from other States to support the cause of equality! I felt as light as a feather going up the university steps, as if their hands were lifting me up.
In the future, I am sure there will be many more. In a hundred years’ time, American universities will be a rainbow of diversity. Tonight, I feel sure of it. Tomorrow, my first lecture awaits - so I must sleep!
[162 words - you need to write at least 120]
B
Here, you need to write a coherent argument in your own words. You need to give examples and justify your opinions. You can use forms like “I believe that … because…”
I believe that the school system should be as inclusive as possible, whether that is in America or here in France. Education should be provided for all, because it is a basic human right.
It is essential that the education system does not discriminate on the basis of characteristics such as race, religion and sexuality. When people receive a sub-standard education because of their background, there are many negative consequences. Society as a whole will miss out on the potential that its young people have to offer, and discrimination can also cause conflict. Most importantly, it is a serious injustice if someone doesn’t get the education they deserve just because of their religious beliefs or the colour of their skin.
It is important to learn about other cultures and ways of life from an early age, and what better way than a supportive environment, where students of all backgrounds learn and play together? An inclusive education is better for everyone.
[160 words - you need to write at least 120]